Bij Kindertraining Nederland geloven we dat je pas écht impact maakt als praktijk en wetenschap hand in hand gaan.

Onze ontwikkelingsprogramma’s Lekker In Mijn Vel (LIMV) en Gezond In Mijn Vel (GIMV) zijn speels, visueel en kindgericht, maar tegelijk stevig geworteld in wetenschappelijk onderbouwde theorieën over ontwikkeling, veerkracht en zelfregulatie. Op deze pagina lees je welke kaders en modellen aan de basis liggen van onze aanpak.

Gedeelde basis van LIMV & GIMV

Zowel LIMV als GIMV zijn gebouwd op een aantal gezamenlijke pijlers. Deze vormen de ruggengraat van onze methodiek:

  • Positieve Psychologie – de focus op krachten, groei en welbevinden

  • Zelfdeterminatietheorie – het belang van autonomie, verbondenheid en competentie

  • Window of Tolerance – kinderen helpen binnen hun optimale spanningszone te blijven

  • Veerkracht en coping – leren omgaan met uitdagingen en emoties

  • Spel en creativiteit als werkvorm – kinderen leren het best via beleving

  • Systeemgericht werken – altijd met oog voor ouders, school en de omgeving van het kind

We gebruiken deze theorieën niet als doel op zich, maar als fundament waarop we onze creatieve, kindgerichte werkvormen bouwen.

Een cartoon meisje met blauw gezicht, grote ogen en donker haar leest een groen boek terwijl ze op kleurrijke kussens zit.
Een verdrietige pinke beker met een gele bloem, tranen en modder, onder de tekst 'Leker In Mijn Vel'.

Het theoretisch fundament van LIMV

LIMV richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling, veerkracht en levensvaardigheden.

Specifieke theoretische bouwstenen:

  • Emotieregulatie – o.a. via het model van Siegel (Window of Tolerance) en copingstijlen

  • Nonviolent Communication (Rosenberg) – emoties en behoeften leren herkennen en benoemen

  • Growth Mindset (Carol Dweck) – leren van fouten, doorzetten bij tegenslag

  • Zelfbeeld & reflectie – o.a. via het PERMA-model (Seligman) en zelfreflectieoefeningen

  • Sociaal bewustzijn & samenwerking – gebaseerd op sociaal leren en verbindende communicatie

In de praktijk vertaalt dit zich naar:
– Emotieherkenning en -taal,
– Oefeningen in zelfreflectie en emotieregulatie,
– Spelenderwijs leren omgaan met conflicten, faalervaringen en succeservaringen,
– Werken aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en verbinding.

Een cartoonfiguur met de titel 'Gezond In Mijn Vel' die eruitziet als een mens met een blauw, vierkant gezicht, grote ogen, donker haar in paardenstaart, een piano-toetsenbord als jurk, en op blote voeten, staand op een bijzonder podium met een lichtroze achtergrond.

Het theoretisch fundament van GIMV

GIMV focust op fysieke vitaliteit, energiebewustzijn en prikkelverwerking.

Specifieke theoretische bouwstenen:

  • Sensorische informatieverwerking – o.a. gebaseerd op Dunn's sensorisch verwerkingsmodel

  • Polyvagaaltheorie (Porges) – de relatie tussen veiligheid, lichaam en regulatie

  • Psycho-educatie over lichaamssignalen – bewustwording van energie, rust, spanning en grenzen

  • Mind-body verbinding – het lichaam als ingang voor regulatie (beweging, ademhaling, zintuigen)

In de praktijk vertaalt dit zich naar:
– Oefeningen rond rust, ontspanning en energiebalans,
– Spelvormen rond prikkels herkennen en reguleren,
– Lichaamsgericht werken aan veerkracht,
– Leren herkennen van ‘ik zit vol’, ‘ik ben moe’, ‘ik voel me gespannen’, enzovoort.

Wetenschap én hart

We geloven dat theorie pas echt tot leven komt wanneer je haar op kindniveau vertaalt, met creativiteit, speelsheid en echtheid. Onze programma’s maken complexe concepten begrijpelijk, tastbaar en toepasbaar, voor kinderen, ouders en én professionals.

Heb je vragen over onze theoretische basis of wil je hier meer over weten?
Neem gerust contact met ons op – we denken graag met je mee.