Als we kinderen leren dat zij niet hun gedrag zíjn, maar er wél invloed op hebben, ontstaat er ruimte.
Ruimte om te leren, te groeien en te bloeien, precies zoals ze zijn, met alles wat hen uniek maakt.
Onze fictieve personages de MiniMuzikantjes dienen als inspirerende gidsen in ons programma. Ze maken de ervaring toegankelijk en plezierig, waardoor kinderen op een speelse manier leren en groeien. Maar wat we nou eigenlijk echt doen is het externaliseren van gedrag. Lees je mee?
Preventief en oplossingsgericht
Het werken met de MiniMuzikantjes is een prachtige toegankelijke benadering. Niet omdat kinderen moeten veranderen, niet omdat we perfect moeten zijn, maar juist omdat we van genieten en beleven gaan groeien! De ontwikkelingsprogramma’s heeft dan ook een preventieve insteek met een oplossingsgerichte aanpak!
LIMV&GIMV met de MiniMuzikantjes (voor Peuters, Kleuters en Groep 3) legt de basis voor gezonde sociaal-emotionele vaardigheden en een gezonde leefstijl.
Niemand is perfect en iedereen is wel eens onhandig
De MiniMuzikantjes geven de visie van Kindertraining Nederland en de werkelijkheid van het leven weer: niemand is perfect en iedereen is wel eens onhandig. Ook de MiniMuzikantjes zijn niet perfect en zijn allemaal onhandig op hun eigen manier. Samen met de MiniMuzikantjes wordt gekeken naar wat een kind wil en kan leren in plaats van wat het niet kan.
Zo kan zorg op maat gegeven worden: van pillen (behandelen) --> naar preventie (voorkomen) --> naar amplitie (versterken, eigen regie leren nemen).
Het externaliseren van gedrag:
Naast dat onze fictieve personages zorgen dat leren en groeien toegankelijk wordt, is het ook een manier van het 'externaliseren' van gedrag. Dit is een benadering in de psychologie die zich richt op het scheiden van een persoon en gedrag. Het doel is om individuen te helpen hun gedrag te bekijken als iets externs van henzelf, waardoor ze meer ruimte krijgen om het te analyseren en erover na te denken zonder zichzelf volledig te identificeren met het gedrag.
Een objectieve kijk op de situatie
Bij het externaliseren wordt het gedrag losgekoppeld van de persoonlijke identiteit. In plaats van te zeggen "Ik ben boos" zou iemand bijvoorbeeld kunnen zeggen "Ik merk dat boosheid opkomt." Door deze taalkundige verschuiving wordt de persoon niet volledig geïdentificeerd met de emotie of het gedrag, wat kan helpen om afstand te creëren en een meer objectieve kijk op de situatie mogelijk te maken.
Het opent de deur naar zelfreflectie
Het externaliseren van gedrag kan mensen in staat stellen om bewuster met hun emoties en acties om te gaan, en het kan ook helpen bij het verminderen van schaamte of schuldgevoelens die vaak gepaard gaan met problematisch gedrag. Het opent de deur naar zelfreflectie en maakt het gemakkelijker om positieve veranderingen aan te brengen.
Het externaliseren van gedrag is sterk verbonden met bepaalde therapeutische benaderingen en theoretische kaders, waarvan de meest opvallende het narratieve therapie-gedachtegoed is. Narratieve therapie is ontwikkeld door Michael White en David Epston en is gebaseerd op het idee dat de manier waarop we onze levensverhalen vertellen invloed heeft op ons begrip van onszelf en onze problemen.
Binnen de narratieve therapie wordt externalisatie gebruikt als een manier om problemen te 'externaliseren' en ze te beschouwen als iets dat buiten de persoon bestaat. Door deze aanpak kunnen individuen zich ontkoppelen van de negatieve aspecten van zichzelf en een meer actieve rol spelen in het herdefiniëren van hun eigen verhaal.
Positieve verandering en groei!
Het externaliseren van gedrag en problemen wordt ook toegepast in andere therapeutische benaderingen, zoals oplossingsgerichte therapie en cognitieve gedragstherapie. Hoewel de specifieke technieken en terminologie kunnen variëren, delen deze benaderingen het basisidee dat het scheiden van het individu van het probleem kan bijdragen aan positieve verandering en groei. Precies dat is wat we willen!
De kracht van de MiniMuzikantjes zit in hun eenvoud én diepgang.
Ze maken ruimte voor gesprek, voor herkenning, en voor groei, bij kinderen én bij professionals.
We nodigen je van harte uit om te ontdekken wat ze voor jouw praktijk of organisatie kunnen betekenen.