Lekker In Mijn Vel;
voor sociaal-emotionele groei en veerkracht
Bij Kindertraining Nederland geloven we dat sociaal-emotionele ontwikkeling de basis vormt voor gezonde groei.
Het programma Lekker In Mijn Vel (LIMV) ondersteunt kinderen op een speelse én onderbouwde manier in hun emotieregulatie, zelfbeeld, veerkracht, sociale vaardigheden en levenshouding.
Wat is LIMV?
LIMV is een ontwikkelingsprogramma voor kinderen van 3 t/m 7 jaar (peuters, kleuters en groep 3), dat gericht is op:
het versterken van emotionele vaardigheden
het vergroten van weerbaarheid en zelfvertrouwen
het aanleren van gezonde copingstrategieën
en het ontwikkelen van levensvaardigheden
Wat leren kinderen binnen LIMV?
Kinderen gaan aan de slag met vijf sociaal-emotionele competenties:
Emotioneel bewustzijn
Emotieregulatie
Zelfbeeld
Sociale vaardigheden
Veerkracht
Elk van deze competenties wordt vertaald naar begrijpelijke thema’s, bijpassende werkvormen én de inzet van de MiniMuzikantjes als gids en spiegel.
Theoretische onderbouwing
LIMV rust op o.a. deze kaders:
Positieve psychologie
Zelfdeterminatietheorie (ZDT)
Narratieve therapie en externaliseren
Mindset theorie
Systeemtheorie
Meervoudige Intelligentie
Emotionele intelligentie theorie
Oplossingsgerichte therapie
Positieve cognitieve gedragstherapie
Wat levert het op?
Meer emotioneel zelfbewustzijn: kinderen herkennen sneller wat ze voelen en waarom.
Sterkere emotieregulatie: kinderen leren om op een gezonde manier met oa. spanning, boosheid of verdriet om te gaan.
Groei in zelfvertrouwen: doordat kinderen leren wat hun krachten zijn en hoe ze met uitdagingen om kunnen gaan.
Betere sociale vaardigheden: zoals delen, luisteren, samenwerken en (geweldloos) opkomen voor zichzelf.
Grotere weerbaarheid: kinderen weten beter wat ze nodig hebben en durven hun grenzen aan te geven.
Versterking van de ouder-kindrelatie: door gedeelde taal, herkenning en wederzijds begrip.
Minder probleemgedrag: doordat onderliggende gevoelens beter begrepen en gereguleerd worden.
Meer rust en balans in het kind én in de omgeving: omdat gedrag beter begrepen wordt, en de aanpak preventief en versterkend is.
Vergroting van eigen regie: kinderen ervaren dat zij zelf invloed hebben op hun gevoelens, gedrag en keuzes.
Een stevige basis voor verdere ontwikkeling: sociaal, emotioneel én cognitief.
Ook aan de slag met LIMV?
Wil je meer weten over dit programma of het inzetten binnen jouw praktijk, school of organisatie? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
Trajectvormen van LIMV
-
Groepstrajecten
In onze groepstrajecten werken kinderen samen aan thema’s als samenwerken, omgaan met emoties, zelfvertrouwen en sociale veerkracht.
De MiniMuzikantjes brengen structuur, herkenning en plezier, waardoor kinderen zich veilig voelen om te oefenen en te ontdekken.
Elke bijeenkomst is opgebouwd rond spel, reflectie, creatieve opdrachten en beweging, afgestemd op de belevingswereld van jonge kinderen.
Het groepsproces biedt extra oefenkansen, onderlinge herkenning en sociale steun.We bieden groepstrajecten op maat aan in twee vormen:
🟢 Preventief – inzetbaar binnen kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en groepen 1 & 2 in het basisonderwijs.
🟢 Versterkend – gericht op kinderen in groep 3 of binnen kleine groepsverbanden in een praktijk voor kindercoaching of therapie. -
Individuele trajecten
In het individuele traject begeleiden we een kind in 8 sessies, volledig afgestemd op zijn of haar unieke behoeften. We starten met het ontdekken van krachten en talenten, en bouwen vervolgens aan sociaal-emotionele vaardigheden zoals emotieregulatie, zelfbeeld en veerkracht. De MiniMuzikantjes helpen het kind om gedrag en gevoelens beter te begrijpen en ermee te oefenen in een veilige setting.
Onze individuele trajecten stemmen we af op de hulpvraag van het kind.
We bieden ze aan in twee vormen:🟢 Versterkend – wanneer een kind een steuntje in de rug kan gebruiken in het vergroten van zelfvertrouwen, het versterken van het zelfbeeld of het ontwikkelen van veerkracht.
🟢 Behandelend (curatief) – wanneer er sprake is van een ontwikkelingsuitdaging of zorgen, zoals moeite met de emotieregulatie, uitdagend gedrag, prikkelverwerking of sociale interactie.In beide gevallen werken we kindgericht, spelenderwijs en met oog voor de totale context van het kind.
-
Opleiding voor professionals
Voor organisaties, scholen en/of jeugd en gezinsprofessionals die zelf met LIMV aan de slag willen, bieden we een inhoudelijk sterke, speelse en toepasbare opleiding voor het jonge kind:
“LIMV met de MiniMuzikantjes”.
Professionals leren werken met de thema’s en tools van LIMV om zelf ontwikkelingsgericht te begeleiden.
De opleiding is interactief, praktijkgericht en afgestemd op het jonge kind.
Je kunt de opleiding op twee manieren volgen:🟢 In onze praktijk in Joure (Friesland) – individueel (1-op-1) of in kleine groep, in een warme en persoonlijke setting.
🟢 Incompany – bij jullie op locatie, als maatwerktraject voor teams binnen scholen, kinderopvang of andere organisaties.We denken graag met je mee over een passende opzet, de gewenste verdieping en een planning die aansluit bij jullie praktijk.
-
Ouderbegeleiding
Vaak is het helpend om niet alleen het kind, maar ook de ouders actief mee te nemen in het traject.
Daarom worden opvoeders tijdens alle LIMV-trajecten betrokken via psycho educatie, thuisopdrachten en praktische tips, zodat de groei niet stopt bij de sessies.In ouder-kindtrajecten leren ouders hoe ze thuis kunnen aansluiten bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind. Dit zorgt voor meer wederzijds begrip, verdieping in de relatie én een duurzame verandering binnen het gezin.
Naast ouderbegeleiding binnen de LIMV trajecten bieden we ook ondersteunende materialen voor thuis, zoals:
🟢 Inspiratiesessies op locatie, bijvoorbeeld tijdens ouderavonden of themabijeenkomsten
🟢 Producten voor thuis, zoals de Emotiebox, de emotie spellen, de bijpassende kinderboeken en de vele cd’s die te luisteren zijn op alle streamingsdiensten