Lekker In Mijn Vel;
voor sociaal-emotionele groei en veerkracht

Bij Kindertraining Nederland geloven we dat sociaal-emotionele ontwikkeling de basis vormt voor gezonde groei.
Het programma Lekker In Mijn Vel (LIMV) ondersteunt kinderen op een speelse én onderbouwde manier in hun emotieregulatie, zelfbeeld, veerkracht, sociale vaardigheden en levenshouding.

Wat is LIMV?

LIMV is een ontwikkelingsprogramma voor kinderen van 3 t/m 7 jaar (peuters, kleuters en groep 3), dat gericht is op:

  • het versterken van emotionele vaardigheden

  • het vergroten van weerbaarheid en zelfvertrouwen

  • het aanleren van gezonde copingstrategieën

  • en het ontwikkelen van levensvaardigheden

Een blauw karakter met een pianojurk en een roze haar en een guitaar karakter met een geel kapsel geven elkaar een high five op een gele achtergrond.

Wat leren kinderen binnen LIMV?

Kinderen gaan aan de slag met vijf sociaal-emotionele competenties:

  1. Emotioneel bewustzijn

  2. Emotieregulatie

  3. Zelfbeeld

  4. Sociale vaardigheden

  5. Veerkracht

Elk van deze competenties wordt vertaald naar begrijpelijke thema’s, bijpassende werkvormen én de inzet van de MiniMuzikantjes als gids en spiegel.

Illustratie van een roze beker met een bloem en een oranje klok met een zonnekap, die elkaar high-fiven terwijl confetti om hen heen zweeft.

Theoretische onderbouwing

LIMV rust op o.a. deze kaders:

  • Positieve psychologie

  • Zelfdeterminatietheorie (ZDT)

  • Narratieve therapie en externaliseren

  • Mindset theorie

  • Systeemtheorie

  • Meervoudige Intelligentie

  • Emotionele intelligentie theorie

  • Oplossingsgerichte therapie

  • Positieve cognitieve gedragstherapie

Lees meer op onze pagina over het theoretisch fundament ›

Cartoon van vrolijke kinderach tv-figuren waaronder een zon, een guitaar, een thee- of koffiekopje, een hoed en een bloem, dansend op een roze achtergrond met hartjes.

Wat levert het op?

  • Meer emotioneel zelfbewustzijn: kinderen herkennen sneller wat ze voelen en waarom.

  • Sterkere emotieregulatie: kinderen leren om op een gezonde manier met oa. spanning, boosheid of verdriet om te gaan.

  • Groei in zelfvertrouwen: doordat kinderen leren wat hun krachten zijn en hoe ze met uitdagingen om kunnen gaan.

  • Betere sociale vaardigheden: zoals delen, luisteren, samenwerken en (geweldloos) opkomen voor zichzelf.

  • Grotere weerbaarheid: kinderen weten beter wat ze nodig hebben en durven hun grenzen aan te geven.

  • Versterking van de ouder-kindrelatie: door gedeelde taal, herkenning en wederzijds begrip.

  • Minder probleemgedrag: doordat onderliggende gevoelens beter begrepen en gereguleerd worden.

  • Meer rust en balans in het kind én in de omgeving: omdat gedrag beter begrepen wordt, en de aanpak preventief en versterkend is.

  • Vergroting van eigen regie: kinderen ervaren dat zij zelf invloed hebben op hun gevoelens, gedrag en keuzes.

  • Een stevige basis voor verdere ontwikkeling: sociaal, emotioneel én cognitief.

Een cartoon animatie van een vrolijke, dansende zon met een gezicht en armen in een feestoutfit, inclusief een feesthoed en zonnebril, op een gele achtergrond met confetti en muzikale neongebaren. Een vogel met een feesthoed kijkt omhoog.

Ook aan de slag met LIMV?

Wil je meer weten over dit programma of het inzetten binnen jouw praktijk, school of organisatie? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!

Trajectvormen van LIMV

  • Groepstrajecten

    In onze groepstrajecten werken kinderen samen aan thema’s als samenwerken, omgaan met emoties, zelfvertrouwen en sociale veerkracht.
    De MiniMuzikantjes brengen structuur, herkenning en plezier, waardoor kinderen zich veilig voelen om te oefenen en te ontdekken.
    Elke bijeenkomst is opgebouwd rond spel, reflectie, creatieve opdrachten en beweging, afgestemd op de belevingswereld van jonge kinderen.
    Het groepsproces biedt extra oefenkansen, onderlinge herkenning en sociale steun.

    We bieden groepstrajecten op maat aan in twee vormen:

    🟢 Preventief – inzetbaar binnen kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en groepen 1 & 2 in het basisonderwijs.
    🟢 Versterkend – gericht op kinderen in groep 3 of binnen kleine groepsverbanden in een praktijk voor kindercoaching of therapie.

  • Individuele trajecten

    In het individuele traject begeleiden we een kind in 8 sessies, volledig afgestemd op zijn of haar unieke behoeften. We starten met het ontdekken van krachten en talenten, en bouwen vervolgens aan sociaal-emotionele vaardigheden zoals emotieregulatie, zelfbeeld en veerkracht. De MiniMuzikantjes helpen het kind om gedrag en gevoelens beter te begrijpen en ermee te oefenen in een veilige setting.

    Onze individuele trajecten stemmen we af op de hulpvraag van het kind.
    We bieden ze aan in twee vormen:

    🟢 Versterkend – wanneer een kind een steuntje in de rug kan gebruiken in het vergroten van zelfvertrouwen, het versterken van het zelfbeeld of het ontwikkelen van veerkracht.
    🟢 Behandelend (curatief) – wanneer er sprake is van een ontwikkelingsuitdaging of zorgen, zoals moeite met de emotieregulatie, uitdagend gedrag, prikkelverwerking of sociale interactie.

    In beide gevallen werken we kindgericht, spelenderwijs en met oog voor de totale context van het kind.

  • Opleiding voor professionals

    Voor organisaties, scholen en/of jeugd en gezinsprofessionals die zelf met LIMV aan de slag willen, bieden we een inhoudelijk sterke, speelse en toepasbare opleiding voor het jonge kind:
    “LIMV met de MiniMuzikantjes”.
    Professionals leren werken met de thema’s en tools van LIMV om zelf ontwikkelingsgericht te begeleiden.
    De opleiding is interactief, praktijkgericht en afgestemd op het jonge kind.

    Je kunt de opleiding op twee manieren volgen:

    🟢 In onze praktijk in Joure (Friesland) – individueel (1-op-1) of in kleine groep, in een warme en persoonlijke setting.
    🟢 Incompany – bij jullie op locatie, als maatwerktraject voor teams binnen scholen, kinderopvang of andere organisaties.

    We denken graag met je mee over een passende opzet, de gewenste verdieping en een planning die aansluit bij jullie praktijk.

  • Ouderbegeleiding

    Vaak is het helpend om niet alleen het kind, maar ook de ouders actief mee te nemen in het traject.
    Daarom worden opvoeders tijdens alle LIMV-trajecten betrokken via psycho educatie, thuisopdrachten en praktische tips, zodat de groei niet stopt bij de sessies.

    In ouder-kindtrajecten leren ouders hoe ze thuis kunnen aansluiten bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind. Dit zorgt voor meer wederzijds begrip, verdieping in de relatie én een duurzame verandering binnen het gezin.

    Naast ouderbegeleiding binnen de LIMV trajecten bieden we ook ondersteunende materialen voor thuis, zoals:

    🟢 Inspiratiesessies op locatie, bijvoorbeeld tijdens ouderavonden of themabijeenkomsten
    🟢 Producten voor thuis, zoals de Emotiebox, de emotie spellen, de bijpassende kinderboeken en de vele cd’s die te luisteren zijn op alle streamingsdiensten

Wil je weten of een bepaalde trajectvorm bij jullie aansluit en of mogelijk is?
Neem dan contact met ons op! We denken graag mee!