Gezond In Mijn Vel;
voor energiebewustzijn en prikkelverwerking

Bij Kindertraining Nederland kijken we naar het kind als geheel. Niet alleen het denken en voelen, maar ook het lichaam speelt een centrale rol.
Het programma Gezond In Mijn Vel (GIMV) richt zich op het versterken van de lichamelijke basis van welbevinden: energie, bewegen, prikkelverwerking, rust en vitaliteit.

Wat is GIMV?

GIMV is een kindertraining die gericht is op de fysieke fitheid van kinderen en gezinnen. Het gaat om je energiek en gezond voelen en zijn.

Gezond leven is niet voor iedereen een gemakkelijke opgaaf. Echter: ‘Jong geleerd is oud gedaan’. Dat is waar de kindertraining GIMV van betekenis wordt.

Door het volgen van de GIMV zijn kinderen zich beter bewust van hun beweeg-, voedings-, ontspannings- & slaappatroon en weten ze hoe ze dit patroon kunnen verbeteren binnen hun dagdagelijkse structuur.

Een cartoonfiguur met een blauw gezicht, grote ogen, donker haar in pigtails met roodoranje haarbanden, die op een regenboog staat en piano-etiketten op haar lichaam heeft.

Wat leren kinderen binnen LIMV?

Kinderen gaan aan de slag met thema’s zoals:

  • Herkennen van lichamelijke signalen (moe, vol, rustig, gespannen)

  • Zintuiglijke bewustwording

  • Bewegingsvormen en ademhaling

  • Rust vinden via spel, ritme en routine

  • Energie leren doseren en herkennen

Cartoon van een roze beker en een oranje pannenkoek die elkaar high-fiven, omgeven door confetti.

Theoretische onderbouwing

GIMV rust op o.a. deze kaders:

  • Sensorische Informatieverwerking (Dunn)

  • Polyvagaaltheorie (Porges)

  • Window of Tolerance

  • Mind-body integratie

  • Lichaamsgerichte psycho-educatie

Lees meer op onze pagina over het theoretisch fundament ›

Cartoon characters van een zon, druiventros, hoed, gitaar, en een theepot die samen dansen op een roze achtergrond met hartjes.
  • Groter lichaamsbewustzijn: Kinderen leren herkennen wat er in hun lichaam gebeurt: ‘Ik ben moe’, ‘ik voel spanning’, ‘ik heb het koud’, ‘ik zit vol’. Deze signalen vormen de basis voor zelfzorg en emotieregulatie.

  • Betere prikkelregulatie: Kinderen raken minder snel over- of onderprikkeld en kunnen eerder aangeven wanneer iets te veel of te weinig is. Ze leren hun eigen ‘prikkelprofiel’ kennen en passende strategieën toepassen.

  • Meer rust in hoofd en lijf: Door gerichte spelvormen, bewegingsoefeningen en sensorisch aanbod ontstaat meer balans in het zenuwstelsel. Dit vermindert onrustig gedrag, stresssignalen en vermoeidheid.

  • Sterkere energiebalans: Kinderen leren schakelen tussen activiteit en ontspanning. Ze worden zich bewust van hun eigen tempo en energieniveau, wat bijdraagt aan zelfregulatie en duurzame belastbaarheid.

  • Toename in zelfvertrouwen en autonomie: Als kinderen begrijpen wat hun lichaam nodig heeft en weten wat werkt voor hen, ervaren ze meer grip en regie – een belangrijke basis voor zelfvertrouwen.

  • Positieve gedragsverandering: Veel gedragsproblemen vinden hun oorsprong in prikkelverwerking of lichamelijke onrust. Door deze onderlaag te ondersteunen, neemt frustratiegedrag of vermijding vaak vanzelf af.

  • Vermindering van stressklachten en fysieke spanning: Kinderen leren signalen zoals buikpijn, gespannen kaken of ‘druk in het hoofd’ herkennen en benoemen, wat bijdraagt aan ontspanning en preventie van psychosomatische klachten.

  • Vergroting van het zelfzorgvermogen: Vanuit spel en beleving bouwen kinderen aan vaardigheden zoals rust nemen, hulp vragen, zelf kalmeren of hun grenzen aangeven – passend bij hun leeftijd en niveau.

  • Verbinding tussen kind, omgeving en lichaam: Het kind leert zijn of haar lichaam niet als lastig, maar als informatiebron te zien. Ouders, begeleiders en leerkrachten krijgen hiermee ook handvatten om het kind beter te ondersteunen.

Wat levert het op?

Een cartoon meisje met een jurk van een piano en pazzels op, zwevend onder een sterrenhemel met lachende gele sterren op een blauwe achtergrond.

Trajectvormen van GIMV

  • Groepstrajecten

    In kleine groepen werken kinderen spelenderwijs aan thema’s als energiebewustzijn, rustmomenten, beweging en zintuiglijke prikkels.
    De groepsdynamiek biedt herkenning en extra oefenkansen in een veilige setting. Kinderen leren met én van elkaar hoe zij hun prikkelbalans kunnen herstellen en hoe ontspanning voelt.
    Groepstrajecten worden afgestemd op de leeftijd, ontwikkelbehoefte en context van de kinderen.

    We bieden groepstrajecten op maat aan in twee vormen:

    🟢 Preventief – inzetbaar binnen kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en groepen 1 & 2 in het basisonderwijs.
    🟢 Versterkend – gericht op kinderen in groep 3 of binnen kleine groepsverbanden in een praktijk voor kindercoaching of therapie.

  • Individuele trajecten

    In het individuele GIMV-traject begeleiden we een kind in ongeveer 6 tot 8 sessies, gericht op het versterken van lichaamsbewustzijn, energiebalans en prikkelregulatie.
    Kinderen ontdekken via spel, beweging en zintuiglijke werkvormen wat hun lichaam hen vertelt en hoe ze kunnen omgaan met over- of onderprikkeling.
    We leren hen passende strategieën om spanning te reguleren, rust te nemen en beter naar hun lichaam te luisteren.
    Ouders worden actief betrokken met inzichten, opdrachten en praktische tips voor thuis, zodat verandering ook daar voelbaar wordt.

    Onze individuele trajecten stemmen we af op de hulpvraag van het kind.
    We bieden ze aan in twee vormen:

    🟢 Versterkend – wanneer een kind een steuntje in de rug kan gebruiken.
    🟢 Behandelend (curatief) – wanneer er sprake is van een ontwikkelingsuitdaging of zorgen, zoals moeite met de prikkelverwerking, gezond eten, bewegen en slapen.

    In beide gevallen werken we kindgericht, spelenderwijs en met oog voor de totale context van het kind.

  • Opleiding voor professionals

    Voor organisaties, scholen en/of jeugd en gezinsprofessionals die zelf met GIMV aan de slag willen, bieden we een inhoudelijk sterke, speelse en toepasbare opleiding voor het jonge kind:
    “GIMV met de MiniMuzikantjes”.
    Een opleiding rondom prikkelverwerking, energiebewustzijn en lichaamsgericht werken.
    De training biedt een theoretisch fundament én veel praktische werkvormen om direct in te zetten binnen de eigen praktijk of groep.
    We werken met concrete situaties, materialen en oefeningen, afgestemd op jullie doelgroep.
    Samen onderzoeken we hoe jullie kinderen kunnen helpen om lichamelijke signalen te herkennen en te reguleren.

    Je kunt de opleiding op twee manieren volgen:

    🟢 In onze praktijk in Joure (Friesland) – individueel (1-op-1) of in kleine groep, in een warme en persoonlijke setting.
    🟢 Incompany – bij jullie op locatie, als maatwerktraject voor teams binnen scholen, kinderopvang of andere organisaties.

    We denken graag met je mee over een passende opzet, de gewenste verdieping en een planning die aansluit bij jullie praktijk.

  • Ouderbegeleiding

    Vaak is het helpend om niet alleen het kind, maar ook de ouders actief mee te nemen in het traject.
    Daarom worden opvoeders tijdens alle GIMV-trajecten betrokken via psycho educatie, thuisopdrachten en praktische tips, zodat de groei niet stopt bij de sessies.

    Het doel is om ook in de thuissituatie meer balans en ontspanning te creëren, voor het kind én het gezin.

    Naast ouderbegeleiding binnen de GIMV trajecten bieden we ook ondersteunende materialen voor thuis, zoals:

    🟢 Inspiratiesessies op locatie, bijvoorbeeld tijdens ouderavonden of themabijeenkomsten
    🟢 Producten voor thuis, zoals de Gezond In Mijn Vel box, de GIMV spellen, de bijpassende kinderboeken en de vele liedjes die te luisteren zijn op alle streamingsdiensten

Samen werken aan een gezond binnen- en buitengevoel?

GIMV laat kinderen ontdekken wat ze nodig hebben om goed in hun lijf en hoofd te zitten. Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!