Thuis, in de klas of in je praktijk, iedereen kent een MiniMuzikant
(of herkent zichzelf).

Soms zit er eentje onder een dekentje op de bank, stil en dromerig. Of aan de tekentafel, verloren in gedachten en kleuren. Misschien eentje in je klas die alles voelt, maar weinig zegt. Of in je praktijk, een kind met een rijke binnenwereld en een hoofd vol verhalen.
Herken je het? Dan heb je waarschijnlijk een Feetje in je omgeving.

Even voorstellen: Feetje

Feetje is één van de vijf MiniMuzikantjes, onze fictieve personages die kinderen helpen groeien in hun sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling.
Feetje is gevoelig, fantasierijk en zorgzaam. Ze voelt diep, denkt veel na en leeft vanuit haar verbeelding. Ze kan zich goed inleven in anderen en is sterk in reflecteren.

Maar Feetje raakt ook snel overprikkeld. Ze trekt zich terug bij spanning, heeft moeite om haar grenzen aan te geven en kan zich verliezen in haar gedachten of emoties.

Wat kunnen we van Feetje leren?

Feetje laat zien dat gevoeligheid een kracht is. Dat het oké is om even tijd nodig te hebben, om stil te zijn, om te voelen. Ze helpt ons herinneren dat niet ieder kind vooraan staat, maar dat áchter die zachtheid vaak een rijke wereld schuilt vol talenten, dromen en inzichten.

Een fantasierijk bos met kleurrijke, magische huizen en vriendelijke insecten-figuren onder een paarse hemel.
Illustratie van een vrolijk stylized fruit met vleugels, een lachend gezicht, een bloem in het haar en dansend.
Een kleurrijke cartoonkaart van een fantasie-eiland met verschillende gebieden genaamd Fretje, Fien, Feetje, Belle, en Bembem, met een zee, een berg en een kompas.

Iedereen kent wel een MiniMuzikantje

En dat is precies waarom we met deze karakters werken: om kinderen (én volwassenen) een taal te geven voor wat ze voelen, doen en meemaken.
Of je nu ouder bent, leerkracht of zorgprofessional: de MiniMuzikantjes maken gedrag bespreekbaar en geven ruimte om op een positieve, milde manier te groeien.

Vrolijke cartoon muziekinstrumenten dansen samen met confetti in de lucht

Voel je gezien, voel je vrij

Feetje laat zien: je bént niet je gedrag of je emoties —> je hébt ze.
En als we dat begrijpen, ontstaat er ruimte voor reflectie, rust en ontwikkeling.
Voor het kind, én voor jou, als ouder en/of professional.